چرا هوا در فصول سرد آلوده تر می شود؟
به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: هنگامی که هوا سردتر می شود، کاهش وزش باد و بارش باران، تجمع غلظت آلاینده ها بطور نسبی در لایه های زیرین جو را در پی دارد و با استمرار تولید آلاینده ها هوا آلوده می شود.
به گزارش خرید و فروش حیوان خانگی به نقل از ایسنا با افزایش هوا همچون سالهای قبل آلودگی بر سر شهروندان کلانشهرها آوار می شود. امسال تا حالا ۵۸ روز ناسالم برای گروههای حساس و شش روز ناسالم ثبت شده است. علت اصلی آلودگی هوای پایتخت منابع متحرک است. برمبنای مطالعات سیاهه انتشار کلانشهرها که توسط کنسرسیوم دانشگاه های برتر انجام شده است، سهم منابع ثابت مانند کارخانه ها، نیروگاه ها، صنایع و... در آلودگی هوای تهران ۴۶ درصد و سهم منابع متحرک مانند خودرو های دیزلی، خودرو های شخصی، موتورسیکلت ها و... ۵۴ درصد گزارش و بر طبق آخرین سیاهه انتشار شهر تهران، سهم منابع متحرک در تولید ذرات معلق به عنوان آلاینده شاخص هوا طی فصول سرد سال حدود ۶۰ درصد و سهم منابع ثابت نیز حدود ۴۰ درصد ثبت شده است.
احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به گرمای هوای کشور طی پاییز سال جاری نسبت به حد نرمال، درباره ی علت افزایش آلودگی هوای تهران طی روزهای سرد سال اظهارکرد: گرم بودن هوا نسبت به نرمال تا حدودی اثر مثبت بر کاهش آلودگی هوا دارد چونکه با گرم تر شدن جو نسبت به حد نرمال، آلاینده ها در لایه های عمیق تری از جو پخش می شوند این در حالیست که با سردتر شدن هوا و کاهش وزش باد و بارش باران، تجمع غلظت آلاینده ها بطور نسبی در لایه های زیرین بیشتر می شود اما هر چه قدر سرعت وزش باد بیشتر باشد، سبب آشفته کردن بیشتر جو می شود بدین سبب آلاینده ها از محل تولید آنها مانند مناطق شهری مثل تهران دور می شوند.
وی افزود: طی هفته جاری با کاهش سیستم های عبوری و بطور نسبی با کاهش سرعت وزش باد مواجه هستیم. در این شرایط با تردد خودرو ها و وسایل حمل و نقل عمومی، آلاینده ها در سطح شهر منتشر می شوند.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اعلان اینکه در تهران مازوت سوزی نداریم بدین سبب بیشترین علت آلودگی هوا حمل و نقل و صنایع است، اشاره کرد: مصرف سوخت در ایران تبدیل به معضلی شده است و بمحض کاهش سرعت باد، غلظت آلاینده ها بیشتر می شود، به شکلی که نفس کشیدن را برای همه دشوار می کند.
وی درباره ی تاثیر ورود اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران باتوجه به سهم بالای منابع متحرک در آلودگی هوای پایتخت اشاره کرد: این کار اثر مثبت دارد البته اتوبوس های وارد شده باید به تعدادی باشد که مردم به استفاده از آنها تمایل پیدا کنند چون اگر تعداد اتوبوس برقی کم باشد، مردم به سبب شلوغی و معطلی در ایستگاه های اتوبوس چندان به این کار رغبتی نشان نمی دهند و ترجیح می دهند که با خودرو های شخصی تردد کنند.
وظیفه در آخر اظهارکرد: در کنار ورود اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، فرهنگسازی نیز باید صورت بگیرد و مزایای استفاده از این وسیله نقلیه عمومی اطلاع رسانی شود تا مردم به این کار تشویق شوند. در حقیقت ورود اتوبوس های برقی به تهران شاید تنها راهکاری باشد که در کوتاه مدت می تواند بر کاهش آلودگی هوای پایتخت موثر باشد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب